Artwork

Το περιεχόμενο παρέχεται από το Sälj- och marknadspodden. Όλο το περιεχόμενο podcast, συμπεριλαμβανομένων των επεισοδίων, των γραφικών και των περιγραφών podcast, μεταφορτώνεται και παρέχεται απευθείας από τον Sälj- och marknadspodden ή τον συνεργάτη της πλατφόρμας podcast. Εάν πιστεύετε ότι κάποιος χρησιμοποιεί το έργο σας που προστατεύεται από πνευματικά δικαιώματα χωρίς την άδειά σας, μπορείτε να ακολουθήσετε τη διαδικασία που περιγράφεται εδώ https://el.player.fm/legal.
Player FM - Εφαρμογή podcast
Πηγαίνετε εκτός σύνδεσης με την εφαρμογή Player FM !

Podd #227 – Referensförsäljning med Alexander Slotte

41:31
 
Μοίρασέ το
 

Manage episode 438269934 series 1919439
Το περιεχόμενο παρέχεται από το Sälj- och marknadspodden. Όλο το περιεχόμενο podcast, συμπεριλαμβανομένων των επεισοδίων, των γραφικών και των περιγραφών podcast, μεταφορτώνεται και παρέχεται απευθείας από τον Sälj- och marknadspodden ή τον συνεργάτη της πλατφόρμας podcast. Εάν πιστεύετε ότι κάποιος χρησιμοποιεί το έργο σας που προστατεύεται από πνευματικά δικαιώματα χωρίς την άδειά σας, μπορείτε να ακολουθήσετε τη διαδικασία που περιγράφεται εδώ https://el.player.fm/legal.

Välkommen till ett nytt avsnitt av Sälj- & Marknadspodden!

Välkommen till ett nytt avsnitt med Sälj- och Marknadspodden där Anders Hermansson för ett insiktsfullt samtal tillsammans med Alexander Slotte! I det här avsnittet tar vi upp de utmaningar som både samhälle och affärsvärld står inför när det gäller att mäta komplexa faktorer som hälsa och kärlek. Vi diskuterar hur avgörande det är att ha en tydlig förståelse för långsiktiga mål och beteendeförändringar, samt vikten av att bygga meningsfulla kundrelationer.

Vi diskuterar även protektionism bland företagare och varför de mest framgångsrika individerna och företagen tenderar att dela mer än de tar. Det är dessa människors generositet som bygger starka, pålitliga varumärken. Anders och Alexander belyser hur kundreferenser kan spela en central roll i att bygga förtroende och skapa word of mouth-marknadsföring som sprider sig. Vi diskuterar även hur företag kan identifiera och vårda sina ambassadörer – en nyckel till långsiktig framgång.

Missa inte detta spännande avsnitt där vi delar värdefulla insikter! Tack för att ni lyssnar, och glöm inte att följa oss för fler djupgående samtal.

Anders Hermansson [00:00:05]:

Hej och välkomna till Sälj- och marknadspodden från Business Reflex. Det här som du vet är podcaster för dig som vill ha kunskap och inspiration kring vad man säljer och marknadsför till den digitala business- och businessköparen. Jag heter Anders Harmansson. Idag ska vi snacka AI. Det är ett kärt ämne för många, kanske ett skrämmande ämne för vissa, men vi kommer behöva snacka mycket om det här, för det är ju så genomgripande I våra jobb som marknadsförare och även som säljare. Hur vi ska utnyttja det här, fina nya möjligheten på bästa sätt, utan att göra bort oss helt enkelt. Vi ska prata mycket om det här, och idag till min hjälp så har jag en mycket kunnig gäst. Han heter Pontus Sandstrup och undervisar på Bergs I både marknadsföring och AI.

Anders Hermansson [00:00:53]:

Vi ska prata om nuläget och framtiden för marknadsföringen nu när AI gör sitt intåg på bred front. Så Häng med på intervjun med Pontus Staunstrup. Pontus Sandstrup, hjärtligt välkommen till Sälj och marknadspodden.

Pontus Staunstrup [00:01:09]:

Tack Anders, kul att få vara här igen.

Anders Hermansson [00:01:12]:

Exakt, för andra gången. Det är ett väldigt bra betyg. När man blir inbjuden igen, då har man gjort bra ifrån sig första gången.

Pontus Staunstrup [00:01:19]:

Jag är svickrad. Det är väldigt kul att få vara med här.

Anders Hermansson [00:01:23]:

Kul att ha dig här. Men om det eventuellt är nån I Sveriges långa land som inte riktigt vet vem du är, kan du inte Berätta lite grann om dig och hur det kom till att du kom in på det här med dagens ämne som nämnden är marknadsföring med AI.

Pontus Staunstrup [00:01:39]:

Jag har jobbat med marknadsföring långt innan AI och långt innan nätet faktiskt. Jag har jobbat nästa år blir 35 år sedan jag började men jag har jobbat mer och mer digitalt som jag tror de flesta och väldigt mycket digitalt under de senaste 25 åren. Framförallt inom business to business och då både på företag, olika storlekar, olika länder och byråer, olika storlekar, olika länder och idag så är jag mest lärare och föreläsare, men även konsult. Jag kom in på AI som de flesta andra. Man snubblade in och tyckte att det var spännande. Då började man leka loss lite på på på på kött, gpt och liknande. Men det som jag började fundera på ganska snabbt är det jag är väldigt avvänlig. Jag ser betydligt flera fördelar än en dom.

Pontus Staunstrup [00:02:32]:

De förstås risker och utmaningar som finns, Men det som jag tycker är spännande är att man kan skapa väldigt bra processer för de flesta företag. Inte minst inom business to business, där man ofta har ganska små marknadsavdelningar till och med I stora företag. De här marknadsavdelningarna är ofta överbelamrade med arbetet och olika saker. Man jagar mycket. Man försöker få till det, inte minst I resten av tiden. Liksom försöka få till det. Och här tror jag att vi kan göra mycket och då inte bara som vi pratade om idag som en innehållsmakare utan framförallt att det kan hjälpa de här marknadsföraren, det kan hjälpa oss som är marknadsförare att göra saker mera effektivt. Så det handlar mycket om att hitta en process.

Pontus Staunstrup [00:03:16]:

Vilka luckor finns det, var är vi överbelastade? Det Kan AI hjälpa oss på det sättet?

Anders Hermansson [00:03:21]:

Om vi tar ett steg tillbaka och pratar om marknadsföring och AI… Hur skulle du från din horisont vilja beskriva hur det här har förändrat förutsättningarna för marknadsföring?

Pontus Staunstrup [00:03:36]:

Det är lätt att man blir väldigt storslagen och säger att det har förändrats I grunden. Men jag tänkte säga det I alla fall. Vi håller på att förändra marknadsföring I grunden, både på ett bra och ett mindre sätt. Det är egentligen väldigt få saker där vi inte kan ta hjälp av olika verktyg och parallellt med det är det inte bara det att vi tar hjälp av unika eller specialiserade verktyg för att lösa saker. Vi får också mer och mer av element inbyggda I de verktyg vi jobbar med. Allt det är webbanalys och det är markning och det innehålls kalendrar eller kollaborationsverktyg. Så det är ju transformerar hur vi jobbar dels genom direkta användning men också indirekt. Vi får in mer och mer av intelligenta assistenter eller lärande assistenter I jobbet.

Pontus Staunstrup [00:04:28]:

Och den senare delen tror jag är den som konkret kommer att göra mest skillnad. Det här att vi blir bättre på, jag vet inte om du delar den här uppfattningen, den här bilden jag har, utan många företag som köper in ganska dyrbara, låt oss ta markning automation som ett exempel, Det är jättelätt att skaffa sig en stor kostym. Ganska stor investering. Det är också väldigt lätt att utnyttja 10% av verktygens kapacitet. Till och med verktyg som är väldigt användarvänliga. Här tror jag att AI kan hjälpa oss att bli bättre på att använda verktyg. Vad de är till för, men också hur verktygen utvecklas för att kunna täcka ännu större delar.

Anders Hermansson [00:05:10]:

Ja, just det. En liten stickspår kring marknadsautomation och såna system. Det vanligaste är att man köper in ett jättekapabelt system men man använder det till det man gjorde redan innan.

Pontus Staunstrup [00:05:22]:

Ja, exakt.

Anders Hermansson [00:05:26]:

Man har inte ork att ta sig vidare kring alla nya möjligheter som man får.

Pontus Stanstrup [00:05:32]:

Det är en väldigt bra grej. Det är lätt att man… Det är det klassiska. Du tar in nya metoder och verktyg för att egentligen göra samma saker som du alltid har gjort. Men här är det också en möjlighet både att göra de saker vi redan gör I dag men kanske gör de snabbare eller enklare eller men också att titta på det här finns det ett annat sätt att göra. Måste du göra det. Vad är slutmålet. Vad är det vi vill uppnå.

Pontus Stanstrup [00:06:00]:

Vad är den bästa vägen dit. Här tror jag man kan ha en konversation med sina AI-verktyg. Det är det som gör det så unikt. Det är inte bara en sökruta där vi skriver in saker, utan det är faktiskt en på gott och ont samtalsplan.

Anders Hermansson [00:06:13]:

Ja, just det. Vi kommer hit lite grann på tillämpningar då. Vad skulle du säga är typiska saker man kan använda AI till idag? Uppenbara och kanske lite mindre uppenbara om det finns några.

Pontus Stanstrup [00:06:26]:

Ja, jag tror att de… Jag ska säga så här att När jag träffar marknadsförare I undervisning eller när jag träffar dem som representanter för företag så är väldigt många är på nivån man har börjat nosa på och man har börjat använda till exempel redigera texter eller för att översätta eller anpassa. Det är en del av det hela men det här att använda AI för att generera idéer eller komma på andra sätt som man kan jobba eller jobba med med ett program inom marknadsutmaning. Hur kan vi jobba med våra liv Magnets eller eller hur kan vi jobba med personalisering eller anpassning till det. Där tror jag är nästa steg. Att man inte bara använder det som en form av sofistikerat grammatikverktyg utan man använder det också för att titta på hur man skulle kunna jobba med att bli bättre på. Utmaningen när man jobbar med, Ta lead gen eller egentligen alla typer av… …Marknadsföring för att försöka dra in prospects.

Pontus Stanstrup [00:07:42]:

Metodiken är att man skapar innehåll som man kan använda I egna kanaler och köpavdelningar. Sen har vi lärt oss den hårda vägen, åtminstone jag lärt mig den hårda vägen, att man måste tillföra ett element, vad man kallar för ICP, att man inte bara gör det breda fiskandet när man gör nygen eller gör innehåll som drar till sig massa olika personer som aldrig kommer eller företag som aldrig kommer att köpa. Man har sin ideal customer profile och sen så kanske man har ett steg till, man kanske har olika personer eller liknande. Men hur ofta sätter vi verkligen, Vi vet vilka kunder vi egentligen vill sälja till och vi vet vilka roller I företaget. Men hur ofta tillämpar vi det egentligen på innehållet vi gör? Och här menar jag, det är en sån här konkret sak som AI skulle kunna hjälpa många företagare. Att man blir bättre på att anpassa och justera innehållet som vi vill använda för att fånga möjliga köpare.

Anders Hermansson [00:08:37]:

Just det, för det finns väl en stor ovana kring att använda datorer till att rådfråga om vad man ska göra. Vi är ju rätt vana vid att säga okej jag ska summera de här tolvtalen, ja men då går jag in I Excel såklart och använder Excel som en avancerad kalkylator. Det vill jag göra, men nu ska jag fundera ut hur jag bäst kan nå min målgrupp. Det är inte så instinktivt än så länge att jag går till min dator och skriver och frågar. Det är en jättebra grej. Det är riktigt som du säger att det kanske är första steget med chatgrupper till de här. Det är Hej, ge mig en bloggpost. Hej, fixa till grammatiken I den här texten.

Anders Hermansson [00:09:19]:

Det är en avancerad spelchecker. Men det är lite begränsat att använda till bara det.

Pontus Stanstrup [00:09:29]:

Jag är medveten om det här. Man kan inte lita på dem. Om jag går till chatten på GPT eller någon annan och säger att det här är de sakerna jag vill kommunicera, hjälpa mig att ta fram bra bloggposter, hjälpa mig att ta fram ett mer djupglodande innehåll, så kan jag inte bara ta det jag får och gå vidare med det, men man börjar en process där jag kan se att, eller för mig funkar det ofta så I den generativa delen, att jag ber min AI-kompis om, vad skulle jag kunna jobba med, vad finns det för utmaningar, Jag köper inte in alltid I den beskrivningen av hur vd’ar ser på någonting. Men det ger mig åtminstone en ingång till att det här kan jag känna igen. Det här låter trovärdigt. Låt oss fördjupa oss I det. Och sen kan jag börja en process fram och tillbaka. Och då tror jag också att man skulle kunna göra samma resa på mycket kortare tid med att man kan rikta sig mot vdn men man kan också rikta sig mot ekonomichefen eller vad det nu är.

Pontus Stanstrup [00:10:26]:

Det är egentligen en ganska intressant form av personaliseringen eller åtminstone rollifieringen av innehållet på kortare tid. Det är inte det att man inte har gjort det förut, men det har varit mer tidskrävande.

Anders Hermansson [00:10:40]:

Just det, det är intressant. Det kan man väl kanske säga utan att stiga ut taken allt för mycket, att marknad kan ibland hamna I ett hörn för sig själv. Man får inte tillgång till andra personer på företaget som eventuellt har pratat med kunder och kan mycket om köparna fast de inte riktigt har kommit på det. Marknad får inte tillgång till de här och kan inte ha en vettig diskussion med dem. Då får man en till möjlighet att bli kunnig kring sin målgrupp. Det är verkligen inte att underskatta.

Pontus Stanstrup [00:11:15]:

Du kan utveckla det här och säga att du har varit I den situationen. Jag vet att jag har varit där ett antal gånger. Du har dina snack med sälj. Man kommer överens om det här är viktigt. Det här är de sakerna som som som köpar vill ha reda på. Det här är det som är viktigt I den processen som befinner sig nu. Här har du en punktlista med grejer som vi kan gå för att förvandla. Innehåll.

Pontus Stanstrup [00:11:35]:

Det fixar jag. Det fixar de flesta marknadsförare. Men här har man möjlighet att komma med nån slags ingång redan från början. Man har gjort en del förarbete, få säljarna att reagera på det- och få produktexperter att reagera på det. Och så komma ännu längre I din process på din… Just det.

Anders Hermansson [00:11:51]:

Ja, ja men sant. Om man ska titta på det här med att komma igång, liksom implementera AI I organisationen, vad har du för tankar kring det?

Pontus Stanstrup [00:12:01]:

Det är några saker som, för det första så, det här låter också ganska självklart, men att man måste ta det här på allvar som det är just nu. Du känner igen det här. Jag har stött på det I flera fall. Du har många marknadsförare som har satt igång och jobbar med. Många har kommit betydligt längre än det här bara som en översattning eller eller koll spel. Men det sker ofta individuellt så det är inte någonting man har jobbat med på företags nivå eller I en helhet eller satt upp någon form av hur ska vi använda A och I vilka processer ska det finnas mer. Hur kan vi lita på informationen? Hur kan vi fylla på med information som helst. Så där det här ta det på allvar.

Pontus Stanstrup [00:12:51]:

Inte bara låta det vara någonting som någon gör, men någon annan väljer bort, utan att man sätter igång med här kanske då gemensamt mellan sälj och marknad. Därför är det här ju någonting som kan hjälpa en säljare också. Det är inte något som är unikt för marknadsförare. Bara att jag känner mig tryggare med marknadsföringsaspekten på det. Det andra är att faktiskt sätta igång. För att det är… Du sa det här… Du var inne lite på det här tidigare.

Pontus Stanstrup [00:13:18]:

En av de sakerna som jag upptäckt är att man många gånger ser sitt interface eller sitt prat med ett AI-verktyg som ChattGPT eller Copilot eller nåt annat. Lite som att man ser en sökgrupp I Google Och så skriver man in kommandon eller instruktioner. Men det är egentligen någonting helt annat som man vill ha här. Du vill ha en pågående dialog. Och det är ett jätteviktigt steg tror jag, att ta det här från att se det som någonstans man skriver in instruktioner eller jag vill ha en blogg som handlar om det här till att man faktiskt börjar föra en dialog. Man ger feedback man ger väldigt tydliga roller. Allt det här är det

Anders Hermansson [00:13:58]:

jag

Pontus Stanstrup [00:13:58]:

tror är en jätteviktig initial sak att få på plats så att Alla inom företaget man hittar det vimlar det finns ju hur många modeller som helst. Man ska jobba med prompter men de brukar nästan alltid falla ner I det. Ge det. Ge en roll. Ge den uppgift. Ge en kontext och en begränsning eller vad det nu kan vara. Och det här tror jag är jätteviktigt att man får på plats att alla I företaget, alla de som ska jobba med det här faktiskt börjar göra det. Så det är ett par konkreta saker.

Anders Hermansson [00:14:28]:

Jag brukar jämföra AI med en hyperintelligent, ADHD-diagnostiserad praktikant. Så kan man göra storverk, men också vara totalt fel ute.

Pontus Stanstrup [00:14:44]:

Så är det. Här kom vi in på en av de stora… Jag skulle säga utmaningarna för marknadsförare. Det är väldigt lätt att det blir det här att… Vad bra, nu kan vi ersätta inhållsproduktionen med olika AI-verktyg. Vi är jätteinredna att du har följt med det som Klarna har gått ut med och sagt på sista tiden. Hur mycket pengar de kommer att spara. Och jag tror att det finns mycket, det ligger mycket I vad de säger.

Pontus Stanstrup [00:15:12]:

Att de kan ha hela det här, vad de kallar för ideationsprocesserna. Så när de kommer på saker de ska göra och när de börjar göra ut det på olika ställen kan de svara miljoner kronor genom att sitta och göra det här I olika verktyg. Men det är därför Klarna har en så tydlig idé om vad de vill göra I en business och business kontext så är det inte lika självklart. Man måste man kan inte bara slänga ur sig de här bloggposterna som vi har genererade därför att det kommer inte att vara kvalitativt nog så att det inte en ersättning för innehållsproducenter. Det är ett sätt för innehållsproducenter eller marknadsförare att jobba jobba smartare och jobba bättre.

Anders Hermansson [00:15:50]:

Just det. Sen kommer tänka själv så är det också en. Man kanske måste släppa lite grann på egot här. Man kan nog känna sig lite illa till mods om det nu är så man tänker sig okej, förut så har datorerna gjort repetitiva enkla grejer som att summera tal till exempel, men the heavy lifting och strategi, det har jag gjort och nu bara, jaha, fast vänta nu. Vad ska jag göra då? Men man får nöja sig med att man fortfarande sitter vid ratten.

Pontus Stanstrup [00:16:26]:

Ja, och det kommer du att göra under överskådlig tid. Det är en ganska viktig ratt att hålla I. Men du har ju rätt, det finns både en oro generellt bland marknadsförare för Hur kommer framtidsutsikterna att se ut och det finns också en som du säger det här. Det kan vara svårt att släppa på det här har ändå varit mitt perspektiv min unika kunskap Men jag ser det också som att många marknadsförare har en unik möjlighet att bli experter på ett sätt inom sin organisation, som man blir den som går I bräschen för det här. Så har det ju varit tidigare, Det är inte nytt att marknadschefen har tagit på sig någon form av chief digital officer-roll. Ni ser här ytterligare bara en vända på det. Men det kan vara bra för marknadsförare att försöka omfamna och bli de som styr vad man gör med verktygen, inte överlåta åt en lycklig vd att komma in och säga så här, fajn, nu sparkar vi alla innehållsproducenter för vi har ett AI-verktyg. Och det är ju någonting som Klarna inte har gjort en förklarning, så de har en sån plåtkoll på vad det är de vill säga och vem de vill säga till.

Pontus Stanstrup [00:17:39]:

Det här behöver de inte. Jag tror inte de upplever det som ett hot. De upplever bara som att de kan få hjälp genom hela processen.

Anders Hermansson [00:17:47]:

Tänker på en personlig nivå så kan det vara så här om man går in I ett verktyg och så ber man om någonting och så lyckas verktyget inte riktigt och man blir glad då det är ett bevis på att man fortfarande är bättre själv. Då är man illa ute.

Pontus Stanstrup [00:18:06]:

Ja, det är lite… Det är lite det här med samma upplevelse. Man kan ha en praktikant. Den kan vara supersmart. Har man varit med så länge som jag har så möter man ju ständigt nya marknadsförare som kommer ut och jag undervisar I väldigt många av de som ska bli marknadsförare. Jag märker hur mycket bättre de hjälper en massa saker än vad jag gör men jag märker också att det finns väldigt mycket som jag på grund av att jag varit med så länge ser liksom andra eller tredje vågen av och där tror jag att man har en enorm fördel som då mänsklig marknadsförare. Du kan skilja det här. A.D.

Pontus Stanstrup [00:18:44]:

Eller A.I. Är otroligt entusiastiskt. Ja det är det. Det är det som är mest förtjusande egenskaperna och där tror jag man har jättemycket nytta av att verkligen utmanar oss. Är det det? Det vill att du hjälper mig. Vi måste fånga. Jag behöver företag, verkligen marknadsföring. Visst säger vi som sprutar ut en massa sådana argument man har hört 300 gånger där man tar det som en självklarhet att marknadsföring är viktigt men det kan man få den att borra lite djupare I det här verkligen vrida och vända på det.

Pontus Stanstrup [00:19:13]:

Då börjar det komma riktigt Man har en enorm fördel av att vara människa I det hela. Man kan vara både människa och expert.

Anders Hermansson [00:19:23]:

En annan erfarenhet jag har tagit till mig eller kommit på själv efter min AI-resa personligen var vad man ska använda AI till. Om man gör någon form av processkartläggning, så har jag märkt en tendens att om man ritar upp en process med boxar så här, först gör man det och sedan gör man det. Och emellan boxarna finns det en pil. Det är liksom, till min stora förvåning, så är det där AI kommer in. För det händer någonting på pilrackarn som man liksom inte, så här, ta fram någonting och sedan skriv in det här. Någonting händer på pilen där man lägger tid och energi, någon form av intellektuell process som man kan använda AI till. Så det kan vara ett bra tips till folk.

Pontus Stanstrup [00:20:12]:

Den där är väldigt intressant. Den är nästan värd en egen… Du får göra ett avsnitt till där du bara sitter och pratar processer. För det är I pilen och det är I… Jag kan tänka mig att många gånger så, för när man ritar upp processer så… Det ser ofta väldigt självklart ut. Först kommer det här och sen händer det här. Och så vet man att det inte är så självklart.

Pontus Stanstrup [00:20:40]:

Titta på bara en tangent här, men om man tittar på så här utveckling som man brukar kalla för no-code och low-code verktyg som hjälper till att lösa ofta utmaningar man har mellan att föra data fram och tillbaka mellan olika system. De har ju kommit till just därför att det där har varit. Pilen har representerat stora problem. Just det. Här kan du komma in och lösa det. Pilen får ett egenvärde I att du kan ta ut det, du kan förkasta, du kan pröva, du kan jobba igenom saker på ett annat sätt än att bara försöka skicka saker och ting vidare in I nästa box.

Anders Hermansson [00:21:19]:

Just det. Riktigt. Om man skulle försöka ta nästa steg med det är det säkert som absolut som du säger de absolut flesta har ju testat på något sätt

Pontus Stanstrup [00:21:30]:

men

Anders Hermansson [00:21:30]:

då blir det USA och det var att ta det på allvar så att säga. Att försöka göra det till någonting som man har fattat ett formellt beslut kring att man ska göra. Och sen så, som vi var inne lite grann på det här med släpp för sargen, Ta det inte som ett hot, utan som en möjlighet.

Pontus Stanstrup [00:21:51]:

Det är väl det mer individuella delen. Men om man går tillbaka till det du säger, att man måste ta ett beslut, då handlar det ofta om att Vi som företag måste ha ett förhållningssätt till hur vi jobbar med AI. Är det alltid okej att vi tar in AI I vår marknadsföring, försäljning och produktutveckling, sånt som ligger bortom min horisont? Vilka verktyg? Vem bestämmer vilka verktyg? Hur köper vi in verktyg? Ska vi utveckla våra egna GPT-er? Hur säker är informationen? Hur mycket vet vi om vad som händer om man bara lite okritiskt börjar gå loss I Copilot eller Gemini eller vad det kan vara för nånting? Vad får vi en del av de här verktygen med I ramverket tror jag är jätteviktigt också. Den här transparensen kring att man faktiskt har in som är väldigt mycket någonting som man testar på byråsidan. Jag vet att ni redan har fått den eller har den diskussionen med kunder men en del byråer har ju det här, de får höra från kunder att ingen AI överhuvudtaget, andra får höra, gör så mycket som, alltså det ligger I två väldigt polära utvecklingar.

Anders Hermansson [00:23:02]:

Ja, precis. Vi har ju egentligen, vi har ingen sån, inga sådana restriktioner när det gäller marknadsföringsmaterial eftersom det av sin natur är sånt som ska ut. Så det är väldigt få företagshemligheter som man föder in I den processen. Däremot så har vi ju ett par kunder som jobbar inom advokats skrået. Det vet jag, de har ju fått förhållningsordning internt naturligtvis om man inte håller på att ladda upp dokument och grejer innan man är helt säker på. Jag vet inte. Det finns ju en liten text där nere när man kör betal upp chattgrupper till. I alla fall det står att ingenting av det här kommer att liksom användas emot dig.

Pontus Stanstrup [00:23:44]:

Nej, det är jättebra att se. Man nu rätt ur produktions perspektiv då, om man är en byrå eller från en frilansare så gör också det här. Jag tror att Ni ligger ganska långt framme med att dra nytta av att du kan förstå hur olika kunder vill kommunicera och så bygger man lösningar. Det tror jag är nånting som många producenter och byråer fortfarande brottas med. Att faktiskt sätta upp egna, tydliga GPT-eller liknande som då anpassas till beroende på vilken kund man har att man inte bara jobbar med en och samma på form av öppet fönster inne I chatten. Eftersom det lägger in saker och sen så tar det utan man faktiskt då sätter upp det specialiserat. Det tror jag är ett väldigt bra steg att ta.

Anders Hermansson [00:24:31]:

Ja, just det. Om man skulle vända på perspektivet lite grann då, om man pratar om utmaningarna med att införa eller använda AI inom organisationen. Har du stött på något speciellt där? Några tankar kring det?

Pontus Stanstrup [00:24:49]:

Ja, dels så att det kan bli… I den ena änden kan det bli nån form av AI-lycka, som jag förstår. Jag låter som att allting kan lösas med AI. Sen är det ju också så att det finns en massa saker som man gör rätt inom organisationer där man inte behöver ta in. Man ska inte ta in det bara för sakens skull men någonting som är det också så är det det. Det är intressant att LinkedIn finns algoritm studier varje år på LinkedIn som bland annat kom fram till att artificiella eller agenererade bilder går sämre än vad man upplever som äkta bilder på människor. Sådana saker tror jag är bra att ta med sig. Hur använder vi det? Vad får det ersätta? Vad får det inte ersätta? Jag tror att vi kan göra väldigt mycket där.

Pontus Stanstrup [00:25:34]:

Men om man kommer in på riskerna, eller de konkreta utmaningarna… En väldigt tydlig del är att, för guds skull, ladda inte upp information. En annan saga är att lita inte på den informationen du får tillbaka. Man kan inte bara utgå från det. Om man går in på det som har med bild och video att göra, så finns det en massa… Börjar du göra bilder på människor som efterlitar verkliga människor. Börjar du inkryta på upphovsrätten genom att ta fram bilder som görs av som påminner om etablerade fotografer eller konstnärer. Så där har du ju en hel upphovsrättslig…

Pontus Stanstrup [00:26:16]:

Det pågår ju flera processer I USA just nu. Nu tar de så många andra mot OpenAI och Facebook eller Meta har ju sagt att de ska träna sina AI på allting som finns på Facebook och Instagram. Det är ju inte jättetur och Det är många som reagerar på det. Där har du en hel del utmaningar. Vad kommer att hända juridiskt? Här är en sak som jag märker att jag måste lära mig betydligt mer om ganska snabbt. Det är vad EUs nya direktiv kring AI egentligen får för konsekvenser- –i marknadsföringen. Än så länge är det ganska brett. Mera pratar om att man inte får kränka personlig integritet.

Pontus Stanstrup [00:26:56]:

Men om vi går tillbaka till hur det var med GDPR… Det är nånting som sex år senare många marknadsförare fortfarande kan känna en bubblande oro I magen.

Anders Hermansson [00:27:06]:

Ja, verkligen.

Pontus Stanstrup [00:27:08]:

Sen har du hela personaliserings- datasamlandet via olika typer av verktyg, data shields, överenskommelserna. Nu får du ett element till av det här där EU vill skydda individen med all rätt. Sådana saker tror jag är jätteviktiga att ha koll på I samma dag. För det kan få, tror jag, rätt rejäla, snabba konsekvenser ifall man inte ser vad som är på gång.

Anders Hermansson [00:27:34]:

Just det, det inträder ju en tveksamhet I hela grejen när man inte vet vad som och det är ju lika med GDPR, det känns som att 80% av skalan var gråzon. Det fanns vissa självklara grejer som man inte skulle göra men annars speciellt inom B2B med legitimate interest och sånt där känns det som att det är rätt stort spelrum men man vet inte riktigt. Man får liksom ta lite djupt andetag och köra.

Pontus Stanstrup [00:28:01]:

Ja men jag tror att det är bra att hålla sig att skjuta. Man ska inte låta det hindra utvecklingen, men man ska inte heller göra sig alltför beroende av. Sen är det jätteintressant, jag såg någon optimistisk person på LinkedIn som hävdade att nu när Apple rullar ut sin senaste, och här ska jag erkänna att jag inte tillräckligt cool läst om vad Apple verkligen kommer att göra. Det känns som att de gjorde inte så mycket. Men om vi tar Apple som exempel så menar den personen det kommer att ersätta en massa verktyg och det är kanske en sanning med modifikation. Det kommer inte att göra på samma sätt som det som Microsoft rullar ut på olika sätt kommer inte heller ersätta. Men det är också här som som som som marknadsförare så tror jag att det är väldigt lätt att man investerar I verktyg som sedan standalone verktyg kan vara bra att ha I vissa sammanhang, men det kan vara bättre att titta efter integrationer.

Anders Hermansson [00:28:53]:

Det är

Pontus Stanstrup [00:28:53]:

antingen befintliga verktyg att läta köpa, att man kanske håller sig inom Adobe-världen, där det händer väldigt mycket. Därför att då drar man in, man får inte den här oändliga tech stacken av saker som man ska jobba med. Det är väl också en konkret sak att många av de här verktygen gör… De överlappar varandra, men teknikutvecklingen I stort och verktygutvecklingen I stort, Alla kommer inte att överleva.

Anders Hermansson [00:29:20]:

Vi glider in lite grann på framtidstrender. Vilket naturligt att vi spelar in det här den 12 juni 2024. Det är det vi vet nu. Vi bara ser vad det var någon som sa så här, vi står på toppen av Mount Stupid och tittar ut, så vi vet egentligen ingenting. Men ändå, vad ska vi prata lite grann fram till?

Pontus Stanstrup [00:29:41]:

Det är bara ett sånt underbart citat, vi står på toppen av Mount Stupid. Allt vi säger är inte giltigt efter klockan 12 onsdag den 12 juni. En timme och 20 minuter. Martin Jönsson, som jag lyssnade på… Det finns ett jättebra seminarium från IAB som kom nu. Martin Jönsson jobbar inom Bonnier med utveckling av digitala tjänster. Så det vi ser I dag är långt från vad det kommer att bli. Så jag tar lite skydd bakom Martin där för att vi är framför Utvecklingen kommer aldrig gå så långsamt som det gör idag och så vidare.

Pontus Stanstrup [00:30:20]:

Men det ligger nog en hel del I det att vi är toppen av Mount Stupet. Allting som vi tror idag kommer att se väldigt annorlunda ut inom de närmaste åren. Det som jag tror kommer hända mest inom det korta perspektivet som gör mig väldigt intresserad av är möjligheten att jobba med bild och video och ljud. Jag visste det kommer att hända massa saker med text också men det är framför allt det och den för ungefär ett år sedan så jobbade jag med ett ganska stort svenskt företag som har gör affärer över hela världen och bland annat I Ungern och så behövde de jättesnabbt en anpassning av en film till ungerska, alltså ungersk undertextning. Det här involverade en översättningsbyrå och en produktionsbyrå. Vi gjorde det här, tyckte vi, rekordsnabbt på fyra dagar innan vi fick iväg det här. Idag hade jag kunnat göra det själv. Med tillräckligt mycket krediter på Heijan så hade jag kunnat få alla att prata ungerska I den filmen på nolltid.

Pontus Stanstrup [00:31:31]:

Det är helt otroligt. Helt otroligt.

Anders Hermansson [00:31:37]:

En sak som jag väntar på, som jag tror kommer komma ganska snart, jag vet inte vad jag har för faktunderlag men jag bara känner det, det är ju just det där med att vi får AI-assistenter, eller agenter kanske man kallar det för, som kan göra saker I andra system. För just idag är det mer så här, okej, jag går till min kära chatt och säger, kan jag få en bloggpost och sen så Får jag det och sen så ska den läggas upp I WordPress och då är det klipp och klistra, Circus och så vidare. Medans det kommer, som jag förstår, att komma då AI-agenter som förstår GUI som till exempel en extension I Chrome. Så att den kommer kunna gå in på LinkedIn och klicka på knappar och göra grejer. Det där tror jag kommer att ta ett rejält steg framåt. Frågan är hur svårt det blir att implementera. Det har funnits nån som heter RPR, Robot Process Automation. Det har visat sig vara alldeles för krångligt.

Anders Hermansson [00:32:33]:

Man måste mappa upp användargränssnitten. Vilket jag inte orkade göra. Men det här kanske möjliggör för en sån typ av automatisering.

Pontus Stanstrup [00:32:44]:

Ja, verkligen. Det är väl det som är det här. Det är egentligen, som jag sa tidigare, det är AIs ökade plats via agenter I system som vi redan jobbar med. Det är där som vi kommer att se den största utvecklingen. Havsbåt tycker jag har en väldigt spännande utveckling där, Dels med olika bottar som jag tror att man fortfarande underskattar lite. Jag säger att de är där än. Om man tittar på relationen till hur köplöser ser ut I dag- –med allt mer research och avstämning som görs internt hos köparen innan man sätter sig med en säljare? Då tror jag att bottar till exempel eller den här möjligheten som Havsbot pekar på med anpassning av innehåll att kunna göra, vad ska vi säga, vad heter det, när man gör förutsägelser kring hur kunder kommer reagera och så vidare. Allt det som sker inom marknadsautomationverktyg, alla HubSpot tror jag kommer vara jätteintressanta.

Anders Hermansson [00:33:49]:

Just det, Man samlar ju på sig en hel del data I marknadsautomationssystemen men den används ju väldigt spartanskt idag.

Pontus Stanstrup [00:33:58]:

Exakt.

Anders Hermansson [00:33:59]:

Där kan ju AI verkligen gå in och möjliggöra att man agerar på den data man samlar in.

Pontus Stanstrup [00:34:07]:

En annan sak de gör är att de introducerar det som de kallar för brand voice. Jag har hållit mig till chatty-pt och co-pilot och Gemini när det gäller textproduktion. Men det finns mer specialiserade verktyg som Jasper till exempel som har som har just haft den här ganska länge. Du kan definiera en brand. Nu kommer det som en del I din MA-arbete också. Det är också en konkret förbättring. Eller remixa befintligt innehåll. På samma sätt som du sa att det kan komma verktyg som kan gå in på LinkedIn och ta hand om, kanske sköta kommentarsbitar eller göra andra saker.

Anders Hermansson [00:34:48]:

Ja, exakt. En annan grej som jag tänkt på just det där med AI… Första steget blir lite grann Microsoft Copilot, att det finns en AI inne I Excel som kan hjälpa mig att göra formler I Excel. Men vad man ska tänka till rejält på, det är så här, varför existerar Excel-arket överhuvudtaget? Vad är det jag försöker göra? Jag kanske liksom helt och hållet kan ta bort det och istället ersätta det med en AI-steg I den processen. Så det är också just det där att frågasätta vad man överhuvudtaget håller på med för att åstadkomma något visst resultat eller värde. Det är väl nånting som man tänker… För framtiden kan det vara bra att ha den approachen till det man håller på med på dagarna.

Pontus Stanstrup [00:35:33]:

Jättebra. Väldigt bra poäng. Som du säger, annars blir det ju det här… Man fortsätter göra ungefär samma sak. Man tar bara hjälp av Copilot in I Excel-dokumenten. Då kan man jobba med det här på ett annat sätt. Vi har våra möten men har vi tagit hjälp av inklientassistenter som verkligen kan plocka ur all decent I inspiration istället för att helst falla mellan stolarna. Det är kanske mer intressant än mycket annat som kommer hända.

Anders Hermansson [00:35:58]:

Ja för det blir liksom att gå från skruvmejsel till skruvdragare. Det är ju för sig bra så att säga. Men man bör utvärdera om varför man skruvar ihop de här prylarna överhuvudtaget. Ska man ha dem?

Pontus Stanstrup [00:36:10]:

Egentligen så är det som du är inne på, om man drar upp perspektivet, det är ju alltid nyttigt att se över hur vi jobbar med processer. Men det är ännu mer relevant för marknadsförare att göra det nu- I den sorters konjunktur det är. Även om man kan ana ljusglimtar så tror jag att många- framför allt små och medelstora företag inom business-to-business- är väldigt återhållsamma med sina marknadsinvesteringar. Kanske till och med så återhållsamma att man skär ner på marknadsavdelningen. Och då tror jag det kan vara bra att istället för att det inträffar och försöka se kan vi ta hjälp av AI för att göra det. Att kartlägga processer är alltid en bra idé, men nu finns det ett ytterligare incitament.

Anders Hermansson [00:37:12]:

Jag tycker också det. Jämför det här med när vi fick elektricitet. Då har det läget att tänka till på vad vi gjorde förut, att Sluta jobba när solen gick ner. Nu finns det lite nya möjligheter. Det är samma sak här, på samma nivå.

Pontus Stanstrup [00:37:30]:

Du behöver inte lägga fabriken eller verksamheten I en flod. Du kan lägga den precis var du vill. Det ger jättestora möjligheter att både göra saker bättre och göra dem på helt nya sätt och släppa saker som inte är så viktiga.

Anders Hermansson [00:37:48]:

Exakt. Det kanske var nån form av sammanfattning av hela diskussionen.

Pontus Stanstrup [00:37:54]:

Jag tycker det. En sista grej som du frågade mig om lite innan, men jag tycker det är jätteviktigt, det är det här med hur håller man sig uppdaterad?

Anders Hermansson [00:38:08]:

Ah, just det!

Pontus Stanstrup [00:38:09]:

Alltså hur lär man sig mer om det här? För det här är ju någonting, jag jagar ju kunskap och försöker hitta exempel på företag som gör det här och hur man kan göra det. Det finns ju en massa olika. Jag hade turen för ett tag sedan att jag undervisade en del på Bergs. Jag körde en A I veckan där man hade massa kloka lärare och det finns några av dem som jag får göra lite. Kjallar bara så finns en kille som heter Anders Karlsson som är jätteduktig på det här med Sibbe Silvén och så finns det en som är väldigt bra på projekt arbete inom Daniel Karlsson och sedan om man är intresserad av mer I en hr eller en branding kontext så finns det. Han har varit med I massor med år. Han hamnar som heter Johan Sundblom som man kan följa på LinkedIn. Men jag får faktiskt ganska mycket kunskap via plattformar som X och TikTok.

Anders Hermansson [00:39:08]:

Ja, just det. TikTok har jag faktiskt lagt ner, för det har varit för mycket. Jag fick total overflow där.

Pontus Stanstrup [00:39:15]:

Jag vet. Jag är inte säker på att det är ett bra råd men jag vill bara vifta lite om att det är väldigt mycket AI som diskuteras på TikTok och det är väldigt mycket AI som diskuteras på X. Alla problem med de här två plattformarna har jag full respekt för om man vill gå dit. Men det kan också vara bra att se lite bortom LinkedIn. LinkedIn för många är den naturliga kärnan att gå dit. Man hittar jättemycket bra saker, de här namnen jag nämnde till exempel. Men det finns också bra saker att plocka upp på andra plattformar.

Anders Hermansson [00:39:44]:

Verkligen. Jag kan rekommendera ett ställe. Det finns en community som heter The AI Exchange. Det är en betalkommunity. Man blir medlem I den och betalar en liten summa per månad. Och då så de har nyhetsbrev och de har framför allt en jättestor slack community med massor av kanaler där man kan applicera A genom olika områden. Oerhört bjussig community där man delar med sig av och tyvärr är det så att det ju tar ju tid liksom att hålla sig I synk med den då för det bara öser in content där. Men men det är exchange har jag haft mycket nytta av Det är en kvinna som heter Rachel som har hon jobbade med AI på Facebook förut och startade den här exchange för länge sedan.

Pontus Stanstrup [00:40:39]:

Men det låter som ett kanontips. Jag följer olika Facebookgrupper men då på ganska konkret nivå kring prompting och mid-journey och så vidare. Men det här låter som ett bättre sätt att hålla sig I aktion med utvecklingen.

Anders Hermansson [00:40:54]:

Ja, precis. Man kommer in I ett kreativt gäng och det är både konsulter, men Det är inte bara att alla ska pitcha sin grej där, utan det finns speciella kanaler för det där man frågar om uppdrag och sådana saker. Men sen finns det också synnerligen generösa kanaler för vissa områden som till exempel du säger, employee branding eller marketing såklart och andra. Så det gillar jag verkligen.

Pontus Stanstrup [00:41:18]:

Toppen, bra tips.

Anders Hermansson [00:41:20]:

Men du Pontus, om det är någon som skulle känna för att snacka mer med dig. Hur skulle man få kontakt med dig då tycker du.

Pontus Stanstrup [00:41:26]:

LinkedIn tycker jag är en klockren ställe att försöka hitta mig hitta dig hitta hitta folk som vet saker Så jättegärna att man skjuter iväg en kontakt eller ett medlemmar eller nåt sånt.

Anders Hermansson [00:41:44]:

Grymt. Tack så jättemycket för att du var med I Sälj & Marknadspodden- och delade med dig av din erfarenhet. Du har ju faktiskt hållit på en hel del med det här nu. I just det här marknadsföringskontextet. Så superstort tack, Pontus.

Pontus Stanstrup [00:41:58]:

Tack för att jag fick vara med. Det är en fantastiskt kul podd att vara med I. Jag uppskattar det.

Anders Hermansson [00:42:05]:

Vad roligt. Tack snälla. Ha det så fint. Hej då.

Pontus Stanstrup [00:42:08]:

Tack. Hej.

Anders Hermansson [00:42:09]:

Det var allt jag hade att bjuda på från Sälj- och marknadspodden. Hoppas du blev inspirerad och får nya tankar kring AI- –och hur du ska utnyttja det på bästa sätt. Som sagt det är ju ett område som utvecklas extremt snabbt så följ Pontus Råberg och håll koll på de här personerna som han nämnde och se vad de har för sig på LinkedIn, vad de postar för någonting. Och sen även, som vi också var inne på faktiskt, om man vill ha vad ska jag säga, rykande färska kunskaper och mycket råd och tips så kan det vara bra att se hur man kan ordna sin algoritm på TikTok för man blir helt översköljd av AI där. Det kan vara lite stressande också I och för sig. Men värt att titta in på de där sociala kanalerna också. Men som alltid, med eller utan AI så handlar det egentligen bara om en sak. Både på personlig nivå och överhuvudtaget när man marknadsför.

Anders Hermansson [00:43:05]:

Vad ni än gör där ute så ska ni vara relevanta. Hej då!

The post Podd #227 – Referensförsäljning med Alexander Slotte appeared first on Business Reflex.

  continue reading

242 επεισόδια

Artwork
iconΜοίρασέ το
 
Manage episode 438269934 series 1919439
Το περιεχόμενο παρέχεται από το Sälj- och marknadspodden. Όλο το περιεχόμενο podcast, συμπεριλαμβανομένων των επεισοδίων, των γραφικών και των περιγραφών podcast, μεταφορτώνεται και παρέχεται απευθείας από τον Sälj- och marknadspodden ή τον συνεργάτη της πλατφόρμας podcast. Εάν πιστεύετε ότι κάποιος χρησιμοποιεί το έργο σας που προστατεύεται από πνευματικά δικαιώματα χωρίς την άδειά σας, μπορείτε να ακολουθήσετε τη διαδικασία που περιγράφεται εδώ https://el.player.fm/legal.

Välkommen till ett nytt avsnitt av Sälj- & Marknadspodden!

Välkommen till ett nytt avsnitt med Sälj- och Marknadspodden där Anders Hermansson för ett insiktsfullt samtal tillsammans med Alexander Slotte! I det här avsnittet tar vi upp de utmaningar som både samhälle och affärsvärld står inför när det gäller att mäta komplexa faktorer som hälsa och kärlek. Vi diskuterar hur avgörande det är att ha en tydlig förståelse för långsiktiga mål och beteendeförändringar, samt vikten av att bygga meningsfulla kundrelationer.

Vi diskuterar även protektionism bland företagare och varför de mest framgångsrika individerna och företagen tenderar att dela mer än de tar. Det är dessa människors generositet som bygger starka, pålitliga varumärken. Anders och Alexander belyser hur kundreferenser kan spela en central roll i att bygga förtroende och skapa word of mouth-marknadsföring som sprider sig. Vi diskuterar även hur företag kan identifiera och vårda sina ambassadörer – en nyckel till långsiktig framgång.

Missa inte detta spännande avsnitt där vi delar värdefulla insikter! Tack för att ni lyssnar, och glöm inte att följa oss för fler djupgående samtal.

Anders Hermansson [00:00:05]:

Hej och välkomna till Sälj- och marknadspodden från Business Reflex. Det här som du vet är podcaster för dig som vill ha kunskap och inspiration kring vad man säljer och marknadsför till den digitala business- och businessköparen. Jag heter Anders Harmansson. Idag ska vi snacka AI. Det är ett kärt ämne för många, kanske ett skrämmande ämne för vissa, men vi kommer behöva snacka mycket om det här, för det är ju så genomgripande I våra jobb som marknadsförare och även som säljare. Hur vi ska utnyttja det här, fina nya möjligheten på bästa sätt, utan att göra bort oss helt enkelt. Vi ska prata mycket om det här, och idag till min hjälp så har jag en mycket kunnig gäst. Han heter Pontus Sandstrup och undervisar på Bergs I både marknadsföring och AI.

Anders Hermansson [00:00:53]:

Vi ska prata om nuläget och framtiden för marknadsföringen nu när AI gör sitt intåg på bred front. Så Häng med på intervjun med Pontus Staunstrup. Pontus Sandstrup, hjärtligt välkommen till Sälj och marknadspodden.

Pontus Staunstrup [00:01:09]:

Tack Anders, kul att få vara här igen.

Anders Hermansson [00:01:12]:

Exakt, för andra gången. Det är ett väldigt bra betyg. När man blir inbjuden igen, då har man gjort bra ifrån sig första gången.

Pontus Staunstrup [00:01:19]:

Jag är svickrad. Det är väldigt kul att få vara med här.

Anders Hermansson [00:01:23]:

Kul att ha dig här. Men om det eventuellt är nån I Sveriges långa land som inte riktigt vet vem du är, kan du inte Berätta lite grann om dig och hur det kom till att du kom in på det här med dagens ämne som nämnden är marknadsföring med AI.

Pontus Staunstrup [00:01:39]:

Jag har jobbat med marknadsföring långt innan AI och långt innan nätet faktiskt. Jag har jobbat nästa år blir 35 år sedan jag började men jag har jobbat mer och mer digitalt som jag tror de flesta och väldigt mycket digitalt under de senaste 25 åren. Framförallt inom business to business och då både på företag, olika storlekar, olika länder och byråer, olika storlekar, olika länder och idag så är jag mest lärare och föreläsare, men även konsult. Jag kom in på AI som de flesta andra. Man snubblade in och tyckte att det var spännande. Då började man leka loss lite på på på på kött, gpt och liknande. Men det som jag började fundera på ganska snabbt är det jag är väldigt avvänlig. Jag ser betydligt flera fördelar än en dom.

Pontus Staunstrup [00:02:32]:

De förstås risker och utmaningar som finns, Men det som jag tycker är spännande är att man kan skapa väldigt bra processer för de flesta företag. Inte minst inom business to business, där man ofta har ganska små marknadsavdelningar till och med I stora företag. De här marknadsavdelningarna är ofta överbelamrade med arbetet och olika saker. Man jagar mycket. Man försöker få till det, inte minst I resten av tiden. Liksom försöka få till det. Och här tror jag att vi kan göra mycket och då inte bara som vi pratade om idag som en innehållsmakare utan framförallt att det kan hjälpa de här marknadsföraren, det kan hjälpa oss som är marknadsförare att göra saker mera effektivt. Så det handlar mycket om att hitta en process.

Pontus Staunstrup [00:03:16]:

Vilka luckor finns det, var är vi överbelastade? Det Kan AI hjälpa oss på det sättet?

Anders Hermansson [00:03:21]:

Om vi tar ett steg tillbaka och pratar om marknadsföring och AI… Hur skulle du från din horisont vilja beskriva hur det här har förändrat förutsättningarna för marknadsföring?

Pontus Staunstrup [00:03:36]:

Det är lätt att man blir väldigt storslagen och säger att det har förändrats I grunden. Men jag tänkte säga det I alla fall. Vi håller på att förändra marknadsföring I grunden, både på ett bra och ett mindre sätt. Det är egentligen väldigt få saker där vi inte kan ta hjälp av olika verktyg och parallellt med det är det inte bara det att vi tar hjälp av unika eller specialiserade verktyg för att lösa saker. Vi får också mer och mer av element inbyggda I de verktyg vi jobbar med. Allt det är webbanalys och det är markning och det innehålls kalendrar eller kollaborationsverktyg. Så det är ju transformerar hur vi jobbar dels genom direkta användning men också indirekt. Vi får in mer och mer av intelligenta assistenter eller lärande assistenter I jobbet.

Pontus Staunstrup [00:04:28]:

Och den senare delen tror jag är den som konkret kommer att göra mest skillnad. Det här att vi blir bättre på, jag vet inte om du delar den här uppfattningen, den här bilden jag har, utan många företag som köper in ganska dyrbara, låt oss ta markning automation som ett exempel, Det är jättelätt att skaffa sig en stor kostym. Ganska stor investering. Det är också väldigt lätt att utnyttja 10% av verktygens kapacitet. Till och med verktyg som är väldigt användarvänliga. Här tror jag att AI kan hjälpa oss att bli bättre på att använda verktyg. Vad de är till för, men också hur verktygen utvecklas för att kunna täcka ännu större delar.

Anders Hermansson [00:05:10]:

Ja, just det. En liten stickspår kring marknadsautomation och såna system. Det vanligaste är att man köper in ett jättekapabelt system men man använder det till det man gjorde redan innan.

Pontus Staunstrup [00:05:22]:

Ja, exakt.

Anders Hermansson [00:05:26]:

Man har inte ork att ta sig vidare kring alla nya möjligheter som man får.

Pontus Stanstrup [00:05:32]:

Det är en väldigt bra grej. Det är lätt att man… Det är det klassiska. Du tar in nya metoder och verktyg för att egentligen göra samma saker som du alltid har gjort. Men här är det också en möjlighet både att göra de saker vi redan gör I dag men kanske gör de snabbare eller enklare eller men också att titta på det här finns det ett annat sätt att göra. Måste du göra det. Vad är slutmålet. Vad är det vi vill uppnå.

Pontus Stanstrup [00:06:00]:

Vad är den bästa vägen dit. Här tror jag man kan ha en konversation med sina AI-verktyg. Det är det som gör det så unikt. Det är inte bara en sökruta där vi skriver in saker, utan det är faktiskt en på gott och ont samtalsplan.

Anders Hermansson [00:06:13]:

Ja, just det. Vi kommer hit lite grann på tillämpningar då. Vad skulle du säga är typiska saker man kan använda AI till idag? Uppenbara och kanske lite mindre uppenbara om det finns några.

Pontus Stanstrup [00:06:26]:

Ja, jag tror att de… Jag ska säga så här att När jag träffar marknadsförare I undervisning eller när jag träffar dem som representanter för företag så är väldigt många är på nivån man har börjat nosa på och man har börjat använda till exempel redigera texter eller för att översätta eller anpassa. Det är en del av det hela men det här att använda AI för att generera idéer eller komma på andra sätt som man kan jobba eller jobba med med ett program inom marknadsutmaning. Hur kan vi jobba med våra liv Magnets eller eller hur kan vi jobba med personalisering eller anpassning till det. Där tror jag är nästa steg. Att man inte bara använder det som en form av sofistikerat grammatikverktyg utan man använder det också för att titta på hur man skulle kunna jobba med att bli bättre på. Utmaningen när man jobbar med, Ta lead gen eller egentligen alla typer av… …Marknadsföring för att försöka dra in prospects.

Pontus Stanstrup [00:07:42]:

Metodiken är att man skapar innehåll som man kan använda I egna kanaler och köpavdelningar. Sen har vi lärt oss den hårda vägen, åtminstone jag lärt mig den hårda vägen, att man måste tillföra ett element, vad man kallar för ICP, att man inte bara gör det breda fiskandet när man gör nygen eller gör innehåll som drar till sig massa olika personer som aldrig kommer eller företag som aldrig kommer att köpa. Man har sin ideal customer profile och sen så kanske man har ett steg till, man kanske har olika personer eller liknande. Men hur ofta sätter vi verkligen, Vi vet vilka kunder vi egentligen vill sälja till och vi vet vilka roller I företaget. Men hur ofta tillämpar vi det egentligen på innehållet vi gör? Och här menar jag, det är en sån här konkret sak som AI skulle kunna hjälpa många företagare. Att man blir bättre på att anpassa och justera innehållet som vi vill använda för att fånga möjliga köpare.

Anders Hermansson [00:08:37]:

Just det, för det finns väl en stor ovana kring att använda datorer till att rådfråga om vad man ska göra. Vi är ju rätt vana vid att säga okej jag ska summera de här tolvtalen, ja men då går jag in I Excel såklart och använder Excel som en avancerad kalkylator. Det vill jag göra, men nu ska jag fundera ut hur jag bäst kan nå min målgrupp. Det är inte så instinktivt än så länge att jag går till min dator och skriver och frågar. Det är en jättebra grej. Det är riktigt som du säger att det kanske är första steget med chatgrupper till de här. Det är Hej, ge mig en bloggpost. Hej, fixa till grammatiken I den här texten.

Anders Hermansson [00:09:19]:

Det är en avancerad spelchecker. Men det är lite begränsat att använda till bara det.

Pontus Stanstrup [00:09:29]:

Jag är medveten om det här. Man kan inte lita på dem. Om jag går till chatten på GPT eller någon annan och säger att det här är de sakerna jag vill kommunicera, hjälpa mig att ta fram bra bloggposter, hjälpa mig att ta fram ett mer djupglodande innehåll, så kan jag inte bara ta det jag får och gå vidare med det, men man börjar en process där jag kan se att, eller för mig funkar det ofta så I den generativa delen, att jag ber min AI-kompis om, vad skulle jag kunna jobba med, vad finns det för utmaningar, Jag köper inte in alltid I den beskrivningen av hur vd’ar ser på någonting. Men det ger mig åtminstone en ingång till att det här kan jag känna igen. Det här låter trovärdigt. Låt oss fördjupa oss I det. Och sen kan jag börja en process fram och tillbaka. Och då tror jag också att man skulle kunna göra samma resa på mycket kortare tid med att man kan rikta sig mot vdn men man kan också rikta sig mot ekonomichefen eller vad det nu är.

Pontus Stanstrup [00:10:26]:

Det är egentligen en ganska intressant form av personaliseringen eller åtminstone rollifieringen av innehållet på kortare tid. Det är inte det att man inte har gjort det förut, men det har varit mer tidskrävande.

Anders Hermansson [00:10:40]:

Just det, det är intressant. Det kan man väl kanske säga utan att stiga ut taken allt för mycket, att marknad kan ibland hamna I ett hörn för sig själv. Man får inte tillgång till andra personer på företaget som eventuellt har pratat med kunder och kan mycket om köparna fast de inte riktigt har kommit på det. Marknad får inte tillgång till de här och kan inte ha en vettig diskussion med dem. Då får man en till möjlighet att bli kunnig kring sin målgrupp. Det är verkligen inte att underskatta.

Pontus Stanstrup [00:11:15]:

Du kan utveckla det här och säga att du har varit I den situationen. Jag vet att jag har varit där ett antal gånger. Du har dina snack med sälj. Man kommer överens om det här är viktigt. Det här är de sakerna som som som köpar vill ha reda på. Det här är det som är viktigt I den processen som befinner sig nu. Här har du en punktlista med grejer som vi kan gå för att förvandla. Innehåll.

Pontus Stanstrup [00:11:35]:

Det fixar jag. Det fixar de flesta marknadsförare. Men här har man möjlighet att komma med nån slags ingång redan från början. Man har gjort en del förarbete, få säljarna att reagera på det- och få produktexperter att reagera på det. Och så komma ännu längre I din process på din… Just det.

Anders Hermansson [00:11:51]:

Ja, ja men sant. Om man ska titta på det här med att komma igång, liksom implementera AI I organisationen, vad har du för tankar kring det?

Pontus Stanstrup [00:12:01]:

Det är några saker som, för det första så, det här låter också ganska självklart, men att man måste ta det här på allvar som det är just nu. Du känner igen det här. Jag har stött på det I flera fall. Du har många marknadsförare som har satt igång och jobbar med. Många har kommit betydligt längre än det här bara som en översattning eller eller koll spel. Men det sker ofta individuellt så det är inte någonting man har jobbat med på företags nivå eller I en helhet eller satt upp någon form av hur ska vi använda A och I vilka processer ska det finnas mer. Hur kan vi lita på informationen? Hur kan vi fylla på med information som helst. Så där det här ta det på allvar.

Pontus Stanstrup [00:12:51]:

Inte bara låta det vara någonting som någon gör, men någon annan väljer bort, utan att man sätter igång med här kanske då gemensamt mellan sälj och marknad. Därför är det här ju någonting som kan hjälpa en säljare också. Det är inte något som är unikt för marknadsförare. Bara att jag känner mig tryggare med marknadsföringsaspekten på det. Det andra är att faktiskt sätta igång. För att det är… Du sa det här… Du var inne lite på det här tidigare.

Pontus Stanstrup [00:13:18]:

En av de sakerna som jag upptäckt är att man många gånger ser sitt interface eller sitt prat med ett AI-verktyg som ChattGPT eller Copilot eller nåt annat. Lite som att man ser en sökgrupp I Google Och så skriver man in kommandon eller instruktioner. Men det är egentligen någonting helt annat som man vill ha här. Du vill ha en pågående dialog. Och det är ett jätteviktigt steg tror jag, att ta det här från att se det som någonstans man skriver in instruktioner eller jag vill ha en blogg som handlar om det här till att man faktiskt börjar föra en dialog. Man ger feedback man ger väldigt tydliga roller. Allt det här är det

Anders Hermansson [00:13:58]:

jag

Pontus Stanstrup [00:13:58]:

tror är en jätteviktig initial sak att få på plats så att Alla inom företaget man hittar det vimlar det finns ju hur många modeller som helst. Man ska jobba med prompter men de brukar nästan alltid falla ner I det. Ge det. Ge en roll. Ge den uppgift. Ge en kontext och en begränsning eller vad det nu kan vara. Och det här tror jag är jätteviktigt att man får på plats att alla I företaget, alla de som ska jobba med det här faktiskt börjar göra det. Så det är ett par konkreta saker.

Anders Hermansson [00:14:28]:

Jag brukar jämföra AI med en hyperintelligent, ADHD-diagnostiserad praktikant. Så kan man göra storverk, men också vara totalt fel ute.

Pontus Stanstrup [00:14:44]:

Så är det. Här kom vi in på en av de stora… Jag skulle säga utmaningarna för marknadsförare. Det är väldigt lätt att det blir det här att… Vad bra, nu kan vi ersätta inhållsproduktionen med olika AI-verktyg. Vi är jätteinredna att du har följt med det som Klarna har gått ut med och sagt på sista tiden. Hur mycket pengar de kommer att spara. Och jag tror att det finns mycket, det ligger mycket I vad de säger.

Pontus Stanstrup [00:15:12]:

Att de kan ha hela det här, vad de kallar för ideationsprocesserna. Så när de kommer på saker de ska göra och när de börjar göra ut det på olika ställen kan de svara miljoner kronor genom att sitta och göra det här I olika verktyg. Men det är därför Klarna har en så tydlig idé om vad de vill göra I en business och business kontext så är det inte lika självklart. Man måste man kan inte bara slänga ur sig de här bloggposterna som vi har genererade därför att det kommer inte att vara kvalitativt nog så att det inte en ersättning för innehållsproducenter. Det är ett sätt för innehållsproducenter eller marknadsförare att jobba jobba smartare och jobba bättre.

Anders Hermansson [00:15:50]:

Just det. Sen kommer tänka själv så är det också en. Man kanske måste släppa lite grann på egot här. Man kan nog känna sig lite illa till mods om det nu är så man tänker sig okej, förut så har datorerna gjort repetitiva enkla grejer som att summera tal till exempel, men the heavy lifting och strategi, det har jag gjort och nu bara, jaha, fast vänta nu. Vad ska jag göra då? Men man får nöja sig med att man fortfarande sitter vid ratten.

Pontus Stanstrup [00:16:26]:

Ja, och det kommer du att göra under överskådlig tid. Det är en ganska viktig ratt att hålla I. Men du har ju rätt, det finns både en oro generellt bland marknadsförare för Hur kommer framtidsutsikterna att se ut och det finns också en som du säger det här. Det kan vara svårt att släppa på det här har ändå varit mitt perspektiv min unika kunskap Men jag ser det också som att många marknadsförare har en unik möjlighet att bli experter på ett sätt inom sin organisation, som man blir den som går I bräschen för det här. Så har det ju varit tidigare, Det är inte nytt att marknadschefen har tagit på sig någon form av chief digital officer-roll. Ni ser här ytterligare bara en vända på det. Men det kan vara bra för marknadsförare att försöka omfamna och bli de som styr vad man gör med verktygen, inte överlåta åt en lycklig vd att komma in och säga så här, fajn, nu sparkar vi alla innehållsproducenter för vi har ett AI-verktyg. Och det är ju någonting som Klarna inte har gjort en förklarning, så de har en sån plåtkoll på vad det är de vill säga och vem de vill säga till.

Pontus Stanstrup [00:17:39]:

Det här behöver de inte. Jag tror inte de upplever det som ett hot. De upplever bara som att de kan få hjälp genom hela processen.

Anders Hermansson [00:17:47]:

Tänker på en personlig nivå så kan det vara så här om man går in I ett verktyg och så ber man om någonting och så lyckas verktyget inte riktigt och man blir glad då det är ett bevis på att man fortfarande är bättre själv. Då är man illa ute.

Pontus Stanstrup [00:18:06]:

Ja, det är lite… Det är lite det här med samma upplevelse. Man kan ha en praktikant. Den kan vara supersmart. Har man varit med så länge som jag har så möter man ju ständigt nya marknadsförare som kommer ut och jag undervisar I väldigt många av de som ska bli marknadsförare. Jag märker hur mycket bättre de hjälper en massa saker än vad jag gör men jag märker också att det finns väldigt mycket som jag på grund av att jag varit med så länge ser liksom andra eller tredje vågen av och där tror jag att man har en enorm fördel som då mänsklig marknadsförare. Du kan skilja det här. A.D.

Pontus Stanstrup [00:18:44]:

Eller A.I. Är otroligt entusiastiskt. Ja det är det. Det är det som är mest förtjusande egenskaperna och där tror jag man har jättemycket nytta av att verkligen utmanar oss. Är det det? Det vill att du hjälper mig. Vi måste fånga. Jag behöver företag, verkligen marknadsföring. Visst säger vi som sprutar ut en massa sådana argument man har hört 300 gånger där man tar det som en självklarhet att marknadsföring är viktigt men det kan man få den att borra lite djupare I det här verkligen vrida och vända på det.

Pontus Stanstrup [00:19:13]:

Då börjar det komma riktigt Man har en enorm fördel av att vara människa I det hela. Man kan vara både människa och expert.

Anders Hermansson [00:19:23]:

En annan erfarenhet jag har tagit till mig eller kommit på själv efter min AI-resa personligen var vad man ska använda AI till. Om man gör någon form av processkartläggning, så har jag märkt en tendens att om man ritar upp en process med boxar så här, först gör man det och sedan gör man det. Och emellan boxarna finns det en pil. Det är liksom, till min stora förvåning, så är det där AI kommer in. För det händer någonting på pilrackarn som man liksom inte, så här, ta fram någonting och sedan skriv in det här. Någonting händer på pilen där man lägger tid och energi, någon form av intellektuell process som man kan använda AI till. Så det kan vara ett bra tips till folk.

Pontus Stanstrup [00:20:12]:

Den där är väldigt intressant. Den är nästan värd en egen… Du får göra ett avsnitt till där du bara sitter och pratar processer. För det är I pilen och det är I… Jag kan tänka mig att många gånger så, för när man ritar upp processer så… Det ser ofta väldigt självklart ut. Först kommer det här och sen händer det här. Och så vet man att det inte är så självklart.

Pontus Stanstrup [00:20:40]:

Titta på bara en tangent här, men om man tittar på så här utveckling som man brukar kalla för no-code och low-code verktyg som hjälper till att lösa ofta utmaningar man har mellan att föra data fram och tillbaka mellan olika system. De har ju kommit till just därför att det där har varit. Pilen har representerat stora problem. Just det. Här kan du komma in och lösa det. Pilen får ett egenvärde I att du kan ta ut det, du kan förkasta, du kan pröva, du kan jobba igenom saker på ett annat sätt än att bara försöka skicka saker och ting vidare in I nästa box.

Anders Hermansson [00:21:19]:

Just det. Riktigt. Om man skulle försöka ta nästa steg med det är det säkert som absolut som du säger de absolut flesta har ju testat på något sätt

Pontus Stanstrup [00:21:30]:

men

Anders Hermansson [00:21:30]:

då blir det USA och det var att ta det på allvar så att säga. Att försöka göra det till någonting som man har fattat ett formellt beslut kring att man ska göra. Och sen så, som vi var inne lite grann på det här med släpp för sargen, Ta det inte som ett hot, utan som en möjlighet.

Pontus Stanstrup [00:21:51]:

Det är väl det mer individuella delen. Men om man går tillbaka till det du säger, att man måste ta ett beslut, då handlar det ofta om att Vi som företag måste ha ett förhållningssätt till hur vi jobbar med AI. Är det alltid okej att vi tar in AI I vår marknadsföring, försäljning och produktutveckling, sånt som ligger bortom min horisont? Vilka verktyg? Vem bestämmer vilka verktyg? Hur köper vi in verktyg? Ska vi utveckla våra egna GPT-er? Hur säker är informationen? Hur mycket vet vi om vad som händer om man bara lite okritiskt börjar gå loss I Copilot eller Gemini eller vad det kan vara för nånting? Vad får vi en del av de här verktygen med I ramverket tror jag är jätteviktigt också. Den här transparensen kring att man faktiskt har in som är väldigt mycket någonting som man testar på byråsidan. Jag vet att ni redan har fått den eller har den diskussionen med kunder men en del byråer har ju det här, de får höra från kunder att ingen AI överhuvudtaget, andra får höra, gör så mycket som, alltså det ligger I två väldigt polära utvecklingar.

Anders Hermansson [00:23:02]:

Ja, precis. Vi har ju egentligen, vi har ingen sån, inga sådana restriktioner när det gäller marknadsföringsmaterial eftersom det av sin natur är sånt som ska ut. Så det är väldigt få företagshemligheter som man föder in I den processen. Däremot så har vi ju ett par kunder som jobbar inom advokats skrået. Det vet jag, de har ju fått förhållningsordning internt naturligtvis om man inte håller på att ladda upp dokument och grejer innan man är helt säker på. Jag vet inte. Det finns ju en liten text där nere när man kör betal upp chattgrupper till. I alla fall det står att ingenting av det här kommer att liksom användas emot dig.

Pontus Stanstrup [00:23:44]:

Nej, det är jättebra att se. Man nu rätt ur produktions perspektiv då, om man är en byrå eller från en frilansare så gör också det här. Jag tror att Ni ligger ganska långt framme med att dra nytta av att du kan förstå hur olika kunder vill kommunicera och så bygger man lösningar. Det tror jag är nånting som många producenter och byråer fortfarande brottas med. Att faktiskt sätta upp egna, tydliga GPT-eller liknande som då anpassas till beroende på vilken kund man har att man inte bara jobbar med en och samma på form av öppet fönster inne I chatten. Eftersom det lägger in saker och sen så tar det utan man faktiskt då sätter upp det specialiserat. Det tror jag är ett väldigt bra steg att ta.

Anders Hermansson [00:24:31]:

Ja, just det. Om man skulle vända på perspektivet lite grann då, om man pratar om utmaningarna med att införa eller använda AI inom organisationen. Har du stött på något speciellt där? Några tankar kring det?

Pontus Stanstrup [00:24:49]:

Ja, dels så att det kan bli… I den ena änden kan det bli nån form av AI-lycka, som jag förstår. Jag låter som att allting kan lösas med AI. Sen är det ju också så att det finns en massa saker som man gör rätt inom organisationer där man inte behöver ta in. Man ska inte ta in det bara för sakens skull men någonting som är det också så är det det. Det är intressant att LinkedIn finns algoritm studier varje år på LinkedIn som bland annat kom fram till att artificiella eller agenererade bilder går sämre än vad man upplever som äkta bilder på människor. Sådana saker tror jag är bra att ta med sig. Hur använder vi det? Vad får det ersätta? Vad får det inte ersätta? Jag tror att vi kan göra väldigt mycket där.

Pontus Stanstrup [00:25:34]:

Men om man kommer in på riskerna, eller de konkreta utmaningarna… En väldigt tydlig del är att, för guds skull, ladda inte upp information. En annan saga är att lita inte på den informationen du får tillbaka. Man kan inte bara utgå från det. Om man går in på det som har med bild och video att göra, så finns det en massa… Börjar du göra bilder på människor som efterlitar verkliga människor. Börjar du inkryta på upphovsrätten genom att ta fram bilder som görs av som påminner om etablerade fotografer eller konstnärer. Så där har du ju en hel upphovsrättslig…

Pontus Stanstrup [00:26:16]:

Det pågår ju flera processer I USA just nu. Nu tar de så många andra mot OpenAI och Facebook eller Meta har ju sagt att de ska träna sina AI på allting som finns på Facebook och Instagram. Det är ju inte jättetur och Det är många som reagerar på det. Där har du en hel del utmaningar. Vad kommer att hända juridiskt? Här är en sak som jag märker att jag måste lära mig betydligt mer om ganska snabbt. Det är vad EUs nya direktiv kring AI egentligen får för konsekvenser- –i marknadsföringen. Än så länge är det ganska brett. Mera pratar om att man inte får kränka personlig integritet.

Pontus Stanstrup [00:26:56]:

Men om vi går tillbaka till hur det var med GDPR… Det är nånting som sex år senare många marknadsförare fortfarande kan känna en bubblande oro I magen.

Anders Hermansson [00:27:06]:

Ja, verkligen.

Pontus Stanstrup [00:27:08]:

Sen har du hela personaliserings- datasamlandet via olika typer av verktyg, data shields, överenskommelserna. Nu får du ett element till av det här där EU vill skydda individen med all rätt. Sådana saker tror jag är jätteviktiga att ha koll på I samma dag. För det kan få, tror jag, rätt rejäla, snabba konsekvenser ifall man inte ser vad som är på gång.

Anders Hermansson [00:27:34]:

Just det, det inträder ju en tveksamhet I hela grejen när man inte vet vad som och det är ju lika med GDPR, det känns som att 80% av skalan var gråzon. Det fanns vissa självklara grejer som man inte skulle göra men annars speciellt inom B2B med legitimate interest och sånt där känns det som att det är rätt stort spelrum men man vet inte riktigt. Man får liksom ta lite djupt andetag och köra.

Pontus Stanstrup [00:28:01]:

Ja men jag tror att det är bra att hålla sig att skjuta. Man ska inte låta det hindra utvecklingen, men man ska inte heller göra sig alltför beroende av. Sen är det jätteintressant, jag såg någon optimistisk person på LinkedIn som hävdade att nu när Apple rullar ut sin senaste, och här ska jag erkänna att jag inte tillräckligt cool läst om vad Apple verkligen kommer att göra. Det känns som att de gjorde inte så mycket. Men om vi tar Apple som exempel så menar den personen det kommer att ersätta en massa verktyg och det är kanske en sanning med modifikation. Det kommer inte att göra på samma sätt som det som Microsoft rullar ut på olika sätt kommer inte heller ersätta. Men det är också här som som som som marknadsförare så tror jag att det är väldigt lätt att man investerar I verktyg som sedan standalone verktyg kan vara bra att ha I vissa sammanhang, men det kan vara bättre att titta efter integrationer.

Anders Hermansson [00:28:53]:

Det är

Pontus Stanstrup [00:28:53]:

antingen befintliga verktyg att läta köpa, att man kanske håller sig inom Adobe-världen, där det händer väldigt mycket. Därför att då drar man in, man får inte den här oändliga tech stacken av saker som man ska jobba med. Det är väl också en konkret sak att många av de här verktygen gör… De överlappar varandra, men teknikutvecklingen I stort och verktygutvecklingen I stort, Alla kommer inte att överleva.

Anders Hermansson [00:29:20]:

Vi glider in lite grann på framtidstrender. Vilket naturligt att vi spelar in det här den 12 juni 2024. Det är det vi vet nu. Vi bara ser vad det var någon som sa så här, vi står på toppen av Mount Stupid och tittar ut, så vi vet egentligen ingenting. Men ändå, vad ska vi prata lite grann fram till?

Pontus Stanstrup [00:29:41]:

Det är bara ett sånt underbart citat, vi står på toppen av Mount Stupid. Allt vi säger är inte giltigt efter klockan 12 onsdag den 12 juni. En timme och 20 minuter. Martin Jönsson, som jag lyssnade på… Det finns ett jättebra seminarium från IAB som kom nu. Martin Jönsson jobbar inom Bonnier med utveckling av digitala tjänster. Så det vi ser I dag är långt från vad det kommer att bli. Så jag tar lite skydd bakom Martin där för att vi är framför Utvecklingen kommer aldrig gå så långsamt som det gör idag och så vidare.

Pontus Stanstrup [00:30:20]:

Men det ligger nog en hel del I det att vi är toppen av Mount Stupet. Allting som vi tror idag kommer att se väldigt annorlunda ut inom de närmaste åren. Det som jag tror kommer hända mest inom det korta perspektivet som gör mig väldigt intresserad av är möjligheten att jobba med bild och video och ljud. Jag visste det kommer att hända massa saker med text också men det är framför allt det och den för ungefär ett år sedan så jobbade jag med ett ganska stort svenskt företag som har gör affärer över hela världen och bland annat I Ungern och så behövde de jättesnabbt en anpassning av en film till ungerska, alltså ungersk undertextning. Det här involverade en översättningsbyrå och en produktionsbyrå. Vi gjorde det här, tyckte vi, rekordsnabbt på fyra dagar innan vi fick iväg det här. Idag hade jag kunnat göra det själv. Med tillräckligt mycket krediter på Heijan så hade jag kunnat få alla att prata ungerska I den filmen på nolltid.

Pontus Stanstrup [00:31:31]:

Det är helt otroligt. Helt otroligt.

Anders Hermansson [00:31:37]:

En sak som jag väntar på, som jag tror kommer komma ganska snart, jag vet inte vad jag har för faktunderlag men jag bara känner det, det är ju just det där med att vi får AI-assistenter, eller agenter kanske man kallar det för, som kan göra saker I andra system. För just idag är det mer så här, okej, jag går till min kära chatt och säger, kan jag få en bloggpost och sen så Får jag det och sen så ska den läggas upp I WordPress och då är det klipp och klistra, Circus och så vidare. Medans det kommer, som jag förstår, att komma då AI-agenter som förstår GUI som till exempel en extension I Chrome. Så att den kommer kunna gå in på LinkedIn och klicka på knappar och göra grejer. Det där tror jag kommer att ta ett rejält steg framåt. Frågan är hur svårt det blir att implementera. Det har funnits nån som heter RPR, Robot Process Automation. Det har visat sig vara alldeles för krångligt.

Anders Hermansson [00:32:33]:

Man måste mappa upp användargränssnitten. Vilket jag inte orkade göra. Men det här kanske möjliggör för en sån typ av automatisering.

Pontus Stanstrup [00:32:44]:

Ja, verkligen. Det är väl det som är det här. Det är egentligen, som jag sa tidigare, det är AIs ökade plats via agenter I system som vi redan jobbar med. Det är där som vi kommer att se den största utvecklingen. Havsbåt tycker jag har en väldigt spännande utveckling där, Dels med olika bottar som jag tror att man fortfarande underskattar lite. Jag säger att de är där än. Om man tittar på relationen till hur köplöser ser ut I dag- –med allt mer research och avstämning som görs internt hos köparen innan man sätter sig med en säljare? Då tror jag att bottar till exempel eller den här möjligheten som Havsbot pekar på med anpassning av innehåll att kunna göra, vad ska vi säga, vad heter det, när man gör förutsägelser kring hur kunder kommer reagera och så vidare. Allt det som sker inom marknadsautomationverktyg, alla HubSpot tror jag kommer vara jätteintressanta.

Anders Hermansson [00:33:49]:

Just det, Man samlar ju på sig en hel del data I marknadsautomationssystemen men den används ju väldigt spartanskt idag.

Pontus Stanstrup [00:33:58]:

Exakt.

Anders Hermansson [00:33:59]:

Där kan ju AI verkligen gå in och möjliggöra att man agerar på den data man samlar in.

Pontus Stanstrup [00:34:07]:

En annan sak de gör är att de introducerar det som de kallar för brand voice. Jag har hållit mig till chatty-pt och co-pilot och Gemini när det gäller textproduktion. Men det finns mer specialiserade verktyg som Jasper till exempel som har som har just haft den här ganska länge. Du kan definiera en brand. Nu kommer det som en del I din MA-arbete också. Det är också en konkret förbättring. Eller remixa befintligt innehåll. På samma sätt som du sa att det kan komma verktyg som kan gå in på LinkedIn och ta hand om, kanske sköta kommentarsbitar eller göra andra saker.

Anders Hermansson [00:34:48]:

Ja, exakt. En annan grej som jag tänkt på just det där med AI… Första steget blir lite grann Microsoft Copilot, att det finns en AI inne I Excel som kan hjälpa mig att göra formler I Excel. Men vad man ska tänka till rejält på, det är så här, varför existerar Excel-arket överhuvudtaget? Vad är det jag försöker göra? Jag kanske liksom helt och hållet kan ta bort det och istället ersätta det med en AI-steg I den processen. Så det är också just det där att frågasätta vad man överhuvudtaget håller på med för att åstadkomma något visst resultat eller värde. Det är väl nånting som man tänker… För framtiden kan det vara bra att ha den approachen till det man håller på med på dagarna.

Pontus Stanstrup [00:35:33]:

Jättebra. Väldigt bra poäng. Som du säger, annars blir det ju det här… Man fortsätter göra ungefär samma sak. Man tar bara hjälp av Copilot in I Excel-dokumenten. Då kan man jobba med det här på ett annat sätt. Vi har våra möten men har vi tagit hjälp av inklientassistenter som verkligen kan plocka ur all decent I inspiration istället för att helst falla mellan stolarna. Det är kanske mer intressant än mycket annat som kommer hända.

Anders Hermansson [00:35:58]:

Ja för det blir liksom att gå från skruvmejsel till skruvdragare. Det är ju för sig bra så att säga. Men man bör utvärdera om varför man skruvar ihop de här prylarna överhuvudtaget. Ska man ha dem?

Pontus Stanstrup [00:36:10]:

Egentligen så är det som du är inne på, om man drar upp perspektivet, det är ju alltid nyttigt att se över hur vi jobbar med processer. Men det är ännu mer relevant för marknadsförare att göra det nu- I den sorters konjunktur det är. Även om man kan ana ljusglimtar så tror jag att många- framför allt små och medelstora företag inom business-to-business- är väldigt återhållsamma med sina marknadsinvesteringar. Kanske till och med så återhållsamma att man skär ner på marknadsavdelningen. Och då tror jag det kan vara bra att istället för att det inträffar och försöka se kan vi ta hjälp av AI för att göra det. Att kartlägga processer är alltid en bra idé, men nu finns det ett ytterligare incitament.

Anders Hermansson [00:37:12]:

Jag tycker också det. Jämför det här med när vi fick elektricitet. Då har det läget att tänka till på vad vi gjorde förut, att Sluta jobba när solen gick ner. Nu finns det lite nya möjligheter. Det är samma sak här, på samma nivå.

Pontus Stanstrup [00:37:30]:

Du behöver inte lägga fabriken eller verksamheten I en flod. Du kan lägga den precis var du vill. Det ger jättestora möjligheter att både göra saker bättre och göra dem på helt nya sätt och släppa saker som inte är så viktiga.

Anders Hermansson [00:37:48]:

Exakt. Det kanske var nån form av sammanfattning av hela diskussionen.

Pontus Stanstrup [00:37:54]:

Jag tycker det. En sista grej som du frågade mig om lite innan, men jag tycker det är jätteviktigt, det är det här med hur håller man sig uppdaterad?

Anders Hermansson [00:38:08]:

Ah, just det!

Pontus Stanstrup [00:38:09]:

Alltså hur lär man sig mer om det här? För det här är ju någonting, jag jagar ju kunskap och försöker hitta exempel på företag som gör det här och hur man kan göra det. Det finns ju en massa olika. Jag hade turen för ett tag sedan att jag undervisade en del på Bergs. Jag körde en A I veckan där man hade massa kloka lärare och det finns några av dem som jag får göra lite. Kjallar bara så finns en kille som heter Anders Karlsson som är jätteduktig på det här med Sibbe Silvén och så finns det en som är väldigt bra på projekt arbete inom Daniel Karlsson och sedan om man är intresserad av mer I en hr eller en branding kontext så finns det. Han har varit med I massor med år. Han hamnar som heter Johan Sundblom som man kan följa på LinkedIn. Men jag får faktiskt ganska mycket kunskap via plattformar som X och TikTok.

Anders Hermansson [00:39:08]:

Ja, just det. TikTok har jag faktiskt lagt ner, för det har varit för mycket. Jag fick total overflow där.

Pontus Stanstrup [00:39:15]:

Jag vet. Jag är inte säker på att det är ett bra råd men jag vill bara vifta lite om att det är väldigt mycket AI som diskuteras på TikTok och det är väldigt mycket AI som diskuteras på X. Alla problem med de här två plattformarna har jag full respekt för om man vill gå dit. Men det kan också vara bra att se lite bortom LinkedIn. LinkedIn för många är den naturliga kärnan att gå dit. Man hittar jättemycket bra saker, de här namnen jag nämnde till exempel. Men det finns också bra saker att plocka upp på andra plattformar.

Anders Hermansson [00:39:44]:

Verkligen. Jag kan rekommendera ett ställe. Det finns en community som heter The AI Exchange. Det är en betalkommunity. Man blir medlem I den och betalar en liten summa per månad. Och då så de har nyhetsbrev och de har framför allt en jättestor slack community med massor av kanaler där man kan applicera A genom olika områden. Oerhört bjussig community där man delar med sig av och tyvärr är det så att det ju tar ju tid liksom att hålla sig I synk med den då för det bara öser in content där. Men men det är exchange har jag haft mycket nytta av Det är en kvinna som heter Rachel som har hon jobbade med AI på Facebook förut och startade den här exchange för länge sedan.

Pontus Stanstrup [00:40:39]:

Men det låter som ett kanontips. Jag följer olika Facebookgrupper men då på ganska konkret nivå kring prompting och mid-journey och så vidare. Men det här låter som ett bättre sätt att hålla sig I aktion med utvecklingen.

Anders Hermansson [00:40:54]:

Ja, precis. Man kommer in I ett kreativt gäng och det är både konsulter, men Det är inte bara att alla ska pitcha sin grej där, utan det finns speciella kanaler för det där man frågar om uppdrag och sådana saker. Men sen finns det också synnerligen generösa kanaler för vissa områden som till exempel du säger, employee branding eller marketing såklart och andra. Så det gillar jag verkligen.

Pontus Stanstrup [00:41:18]:

Toppen, bra tips.

Anders Hermansson [00:41:20]:

Men du Pontus, om det är någon som skulle känna för att snacka mer med dig. Hur skulle man få kontakt med dig då tycker du.

Pontus Stanstrup [00:41:26]:

LinkedIn tycker jag är en klockren ställe att försöka hitta mig hitta dig hitta hitta folk som vet saker Så jättegärna att man skjuter iväg en kontakt eller ett medlemmar eller nåt sånt.

Anders Hermansson [00:41:44]:

Grymt. Tack så jättemycket för att du var med I Sälj & Marknadspodden- och delade med dig av din erfarenhet. Du har ju faktiskt hållit på en hel del med det här nu. I just det här marknadsföringskontextet. Så superstort tack, Pontus.

Pontus Stanstrup [00:41:58]:

Tack för att jag fick vara med. Det är en fantastiskt kul podd att vara med I. Jag uppskattar det.

Anders Hermansson [00:42:05]:

Vad roligt. Tack snälla. Ha det så fint. Hej då.

Pontus Stanstrup [00:42:08]:

Tack. Hej.

Anders Hermansson [00:42:09]:

Det var allt jag hade att bjuda på från Sälj- och marknadspodden. Hoppas du blev inspirerad och får nya tankar kring AI- –och hur du ska utnyttja det på bästa sätt. Som sagt det är ju ett område som utvecklas extremt snabbt så följ Pontus Råberg och håll koll på de här personerna som han nämnde och se vad de har för sig på LinkedIn, vad de postar för någonting. Och sen även, som vi också var inne på faktiskt, om man vill ha vad ska jag säga, rykande färska kunskaper och mycket råd och tips så kan det vara bra att se hur man kan ordna sin algoritm på TikTok för man blir helt översköljd av AI där. Det kan vara lite stressande också I och för sig. Men värt att titta in på de där sociala kanalerna också. Men som alltid, med eller utan AI så handlar det egentligen bara om en sak. Både på personlig nivå och överhuvudtaget när man marknadsför.

Anders Hermansson [00:43:05]:

Vad ni än gör där ute så ska ni vara relevanta. Hej då!

The post Podd #227 – Referensförsäljning med Alexander Slotte appeared first on Business Reflex.

  continue reading

242 επεισόδια

همه قسمت ها

×
 
Loading …

Καλώς ήλθατε στο Player FM!

Το FM Player σαρώνει τον ιστό για podcasts υψηλής ποιότητας για να απολαύσετε αυτή τη στιγμή. Είναι η καλύτερη εφαρμογή podcast και λειτουργεί σε Android, iPhone και στον ιστό. Εγγραφή για συγχρονισμό συνδρομών σε όλες τις συσκευές.

 

Οδηγός γρήγορης αναφοράς